Het is Tijd om te gaan Tekenen!

Na 3 leergangen is het dan nu eindelijk tijd om iets in elkaar te bouwen waarmee we mensen iets meer gaan vertellen over wat deze teken cursus nu inhoud. Misschien moeten we daarvoor eerst terug naar het begin. In feb 2015 kwam ik naar T-mobile onder de simpele voorwendselen van inspireren en “iets” doen met tekenen.  Na een kleine periode van wennen bleek al snel wat er op de afdeling “Digital Service” van T-mobile nodig was.
0-t-mobile-structure
mtl-logo
Het Mobiele tekenlab ontstaat.
Dennis op de afdeling die gewoon z’n ding doet en mensen inspireert met handige tekentips en leuk visueel suikergoed. Door een tijd lang rond te lopen op T-mobile (3 a 4 maanden) kreeg ik een idee van wat er allemaal speelt in een Telco… een telecommunicatie bedrijf. Al op de eerste dag in het lab stelde ik de vraag hoe het nou allemaal in elkaar steekt in dit bedrijf en al snel bleek dat ik met mijn neus in de boter gevallen was.
T-mobile was in transitie! Een groot technologisch gedreven bedrijf dat op zoek was naar de menselijke waarden die ze door de telecom industrie uitdaging zou navigeren. Iedereen in deze business is bezig met het vinden en creeren van nieuwe diensten om klanten mee te dienen. Het is een strijd om wat de klant nog niet weet dat ie nodig heeft. Zo zijn we zelfs beland bij de TU Delft om met een groep master studenten te kijken naar wat de combinatie van techniek en menselijkheid nou opleverd.

Om deze zoektocht intern wat richting te geven zijn we op deze afdeling begonnen met het ontwerpen van een cursus tekenen. Toen was het woord AGILE nog niet bij iedereen ingezonken was ging het vooral over zelfstandig acteren beter met elkaar communiceren over wat er NU direct nodig was. LEAN management, AGILE transformation, SCRUM… het kwam allemaal langs. Maar hoe krijg je mensen nou zo ver om een stapje achteruit te zetten zodat ze wat meer om zich heen te kunnen kijken… een ander perspectief kunnen innemen… Tja… Dat gebeurt allemaal op een natuurlijke manier wanneer een pen vast pakt en probeert je denken te vertalen naar beeld… met een tekening.
De lessen die volgden ontstonden vanuit een schets die 5 lessen zou beslaan met elke les een focus op iets abstracts en iets concreets EN iets voor je linker hersenhelft en je rechter. De diepere analyse zal ik je besparen maar na deze inspirerende eerste cursus kwam er een beeld uit wat vele malen te complex was voor de tekenlustige collega’s bij T-mobile. Het was een reflectie van wat IK zelf weet en gebruik, maar te veel om over te brengen op mensen die binnen komen op het voorwendsel dat we gewoon lekker gaan tekenen.
tvtscan14032016-2-web

Een grondige evaluatie van deze les zorgde voor het FRAME dat beter aansloot op de behoefte en ruimte van de medewerkers bij T-mobile. Er is gewoon GEEN ruimte voor een algemene tekenles van ochtenden. Op basis van dit inzicht zijn we gaan kijken naar de eigenschappen van de meest effectieve lessen. Korte instructies, veel tekenen en vooral kijken en praten over wat we hebben gedaan. Goed EN slecht. Je beste leermeester is je laatste fout.
Zo kwamen we op de 3 lessen leergang die we nu steeds beter aan het inpakken zijn. Alles dat anders moet meteen omzetten om de volgende keer weer beter te leren en creeren samen. Kenny ging nu ook actief ervaring opdoen met het doceren van de basis. Deze ambassadeur van het eerste uur had zelf ook al weer slagen gemaakt naar eigen poppetjes en inzichten die ook weer beter aansloten op wat men ECHT nodig had.
IMG_0851.JPG
img_1153Eind 2015 was de kogel door de kerk. C4 kreeg een visual overhaul! Weg met de koffie corner en nu op 4 kanten overal Whiteboards van de vloer tot het plafond! Dit was perfect voor de lessen, want NU konden de leerlingen echt iets groots uittekenen en afstand nemen. Dit veranderde alles!
img_1167De simpele stap om met iedereen aan de muur te staan was weer een deel van de puzzle die de waarde van tekenen beter hielp te defineren. Wat hier nu uit bleek was dat het succes van een cultuur van tekenen mede versterkt zou worden door de aanwezigheid van een medium dat het tekenen uitlokt. Een White Wall…

Door in deze muren te investeren bleek al snel dat de mensen die de cursus gevolgd hadden al meteen losgingen. Deze nieuwe visuele Ambassadeurs pakte met veel plezier de ruimte om hun denken in een keer om te zetten naar richting is werksessies, overzicht in complexe user stories, formuleren van nieuwe proposities, mappen van klantbehoeften en journeys etc. etc. etc.
SONY DSC samen tekenen werd al snel een veel gespotte manier van denken…samen met elkaar
B2C-tekendag210116- 68.JPG
voor de volgende stap in de evolutie zul je even verder moeten kijken in de blog…;)